Ugnjetavanje i kritičko mišljenje

“Kada obrazovanje nije oslobađajuće, san ugnjetavanog je da postane ugnjetavač”.

Freire, P.

Verovatno zato što u tom slučaju ne postoji treća opcija – “ili si vuk ili ovca”.

U ugnjetavačkim kulturama veoma je važno eliminisati kritičko mišljenje, jer je ono pretnja opstanku takvog sistema.

A kritičko mišljenje nam je neophodno da bismo kreirali konstruktivnije opcije, osim gore pomenute dve, koje su destruktivne, svaka na svoj način.

Kada je u pitanju gušenje kritičkog mišljenja, pored suptilnog i otvorenog zastrašvanja, obmanjivanje je druga sila koja na spremčava da mislimo i kritički preispitujemo pojave oko nas, jer se one “podrazumevaju”.

Na primer, da autoriteti “poseduju” znanje, da je naše da ih slušamo i ne preispitujemo to što tvrde.

Preispitivanje u tom slučaju je znak nepoštovanje (a ne korišćenje našeg kapaciteta da mislimo), i možemo biti kažnjeni zbog toga.

Svi mi na žalost u odnosima sa drugima povremeno zauzimamo ulogu i ugnjetavanog i ugnjetavača, je je neminovno da oponašamo ono čime smo bili okruženi.

Iako to svesno ne želimo.

Ova dimamika je posebno važna za psihoterapijski odnos.

Pre svega, zbog asimetrije moći koju taj odnos podrazumeva – terapeut je ima više i samim tim je u većem riziku da je zloupotrebi, što je u osnovi ugnjetavanja.

Ovo ne eliminiše rizik da terapeut povremeno zauzme ulogu ugnjetavanog u odnosu sa klijentom. Pre svega zato što smo svi mi iskusili ugnjetavanje – bez obzira što smo profesionalci, i dalje smo ljudska bića koja žive u takvom sistemu.

Prema perspektivi Relacione TA, i zato što nema efikasnijeg načina da nas klijent (nesvesno) poduči o svom iskustvu, nego da na svojoj koži osetimo kroz šta je prošao.

Dr Danijela Budiša Ubović, psihološkinja i psihoterapeutkinja, Novi Sad